موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به شکل عمده از دو طریق بررسی سایت ها و فراهم نمودن باید بوسیله ی محاسبه ی نسبت نتیجه گیری عمل کنند.

1.Crawling and Indexing: بررسی و شاخص گذاری میلیاردها اسناد ، صفحات ، فایل ، اخبار ، تصاویر و دیگر رسانه ها در سرتاسر وب

2. :Providing answers : فراهم کردن پاسخ برای سؤالات متداول کاربران و عبارات خاصی که به کرات در صفحات مشابه جستجو و رده بنده شده.

1.Crawling and Indexing

دنیای اینترنت را همچون ایستگاه های مترو فرض کنید:

هر ایستگاه اطلاعات ثبتی خاص خودش را دارد (معمولا یک صفحه ی اینترنتی گاهی اسنادی همچون فایلهای PDF و عکس های JPG و ...) یک مونور جستجو به منظور یافتن مسیرش باید به تمام این مسیرها در این شهر سرک بکشد تا بهترین راه را برای دست یابی به ایستگاهها را بیابد. نمونه ی اینترنتی این مفهوم لینک ها هستند.

 
ساختار مجموعه های این لینک ها باید طوری عمل کند که این صفحات را به هم مرتبط سازد:

ربات های خودکار موتورهای جستجو که خزنده یا عنکبوت نامیده می شوند ، از طریق همین لینک ها می توانند به صفحات به هم متصل دسترسی پیدا کنند.

زمانی که موتور جستجو این صفحات خاص را می یابد ، کدهای خاصی را که به آن صفحه اختصاص داده شده تفسیر و بررسی کرده و در قسمت های تعیین شده ی خاصی در هارد دیسک های عظیم دور نگه داری می کنند تا در زمانی که فراخوانده شدند به کاربر ارائه شوند. به منظور عملی شدن این فرایند عظیم ، فراخوانی میلیاردها صفحه در یک چشم به هم زدن ، موتورهای جستجو دیتا سنترهای مختلفی را در قسمت های مختلف جهان راه اندازی کرده اند.

این تأسیسات نگه داری اطلاعات عظیم الجثه از کامپیوترهای قدرتمندی بهره می برند که حجم عظیمی از اطلاعات را در مدت زمانی اندک پردازش می کنند. نهایتا ، زمانی که کاربر کلمه یا عبارت مورد نظر را در موتورهای جستجو شناخته شده ی جهان وارد می کند ، تأخیر یک یا دو ثانیه ای می تواند باعث ایجاد نارضایتی کاربر شود ، بنابراین موتورها نهایت تلاش خود را می کنند تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات و نتایج جستجو را به کاربر ارائه کنند.

2. Providing answers

موتورهای جستجو ، ماشین پاسخگو هستند. هنگامی که شخص موضوعی را در اینترنت جستجو می کند، از موتور جستجو می خواهد تا وارد میلیاردها صفحات اینترنتی شود تا برای پیدا کردن فایلی خاص تلاش کند گویی مو را از ماست بکشد. این فرایند مستلزم دو عمل عمده است: 1-تنها چیزهایی را بیابد که مرتبط و یا متناسب با موضوعی است که کاربر برای جستجو وارد کرده ؛ 2-نتایج به ترتیب کارایی درک شده مطلوب رده بندی کند.

2 عاملی که بالا ترین تاثیر را در فرایند سئو دارند، "ارتباط" و "اهمیت" هستند.  

در روزهای آغازین اینترنت فعالیت موتورهای جستجو تنها به نام های کوچکی محدود می شد. که نهایتا نسخه ی جستجو از مشکلاتی اساسی رنج می برد. ولی سرانجام پس از طی دگرگونی های مختلف ، مهندسان خبره در زمینه ی موتورهای جستجو توانستند راه های مناسب برای یافتن اطلاعات مفید را بیابند و تجربه ی جستجوی لذت بخش و کارآمد را به کاربران انتقال دهند. امروزه صدها عامل در ارتباط لینک های موتورهای جستجو دخیل هستند که در این مقاله آنها را بررسی می کنیم.

موتورهای جستجو چگونه اهمیت مطالب را تعیین می کنند؟!

در بازار حال حاضر موتورهای جستجو اکثر این موتورها ، اهمیت را میزان بالای تراکم و فهرست یک وب سایت تعریف می کنند یعنی هر چه یک سایت ، صفحه یا فایل مشاهدات بیشتری داشته باشد از ارزش بالاتری برخوردار است. این فرضیه در عمل نیز موفقیت خود را اثبات کرده به همین دلیل موتورهای جستجو با به کارگیری این عامل و معیارهای مختلف برای سنجش شهرت یک سایت ، رضایت کاربران را کسب کرده اند.

شهرت و ارتباط عواملی نیستند که به طور دستی تعیین شوند، بلکه موتورهای قدرتمند نرم افزاری با دقت فراوان و بکارگیری معادلات محاسباتی ، الگوریتم ها و ... برای رده بندی و چیدمان اولویت فواید دست به کار می شوند. این الگوریتم ها اغلب از صدها جزء تشکیل شده اند. در زمینه ی بازاریابی موتورهای جستجو معمولا اصطلاح فاکتورهای رده بندی را به آن اختصاص می دهیم.

خوب ، حالا حالا چطور غرق در موفقیت شویم؟!

یا حالا بازاریابان موتورهای جستجو چطور موفق می شوند؟!

الگوریتم های پیچیده ی موتورهای جستجو در نگاه اول ، غیر قابل رسوخ به نظر می رسند. خود این موتورهای جستجو اطلاعات کمی را در زمینه ی شیوه ی کاری و الگوریتم هایشان در اختیار عموم قرار می دهند. لیست زیر حاوی اطلاعات و روش هایی است که در بهینه سازی و عملکرد عالی در این موتورها می باشد.


اطلاعات سئو برگرفته از وب مستر گوگل:

متخصصین گوگل روش های زیر را برای کسب بالاترین حد رده بندی در موتور جستجو خود توصیه می کنند.

اولویت ساخت صفحه ی اینترنتی را متناسب برای کاربر در نظر بگیرید ، نه موتورهای جستجو.

کاربران و موتورهای جستجو را با ارائه ی اطلاعات و محتویات نادرست فریب ندهید. به این حقه اصطلاحا cloaking گفته می شود.

وب سایتی با لینک های متنی و ارتباط مناسب مطالب ایجاد کنید. هر صفحه باید حداقل از طریق یک لینک متنی استاتیک قابل دسترسی باشد.

وب سایتی مفید و غنی از اطلاعات خلق کنید و صفحات را طوری نگارش کنید که دقیقا توصیفی از محتوای موجود در وب سایتتان باشد. مطمئن شوید که المانهای [title] و ویژگی های ALT توصیفی و دقیق هستند.

برای خلق صفحاتی مناسب برای کاربران انسانی از لغات کلیدی استفاده کنید. از یک ویرایش URL برای دسترسی به یک مطلب و از Redirect  های 301 یا المان rel=”canonical” برای اشاره به محتوای مشابه استفاده کنید.

اطلاعات SEO سئو, برگرفته از  وب سایت بینگ :

متخصصین بینگ در شرکت مایکروسافت گزینه های زیر را برای کسب بالاترین حد رده بندی در موتور جستجوشان توصیه می کنند.

از ایجاد وب سایتی تمیز ، حتی از لغات کلیدی در ساختار صفحات خود مطمئن شوید.

اطمینان حاصل کنید که محتوا اندر پس رسانه های متنی مدفون شده باشد و رسیدگی کنید تا لینک ها در داخل این رسانه های متنی مخفی شنده باشد زیرا «crawler» ها توانایی جستجو در چنین ساختارهایی را ندارند.

محتوای متنی از لغات کلیدی را با تحقیق در مورد این که کاربران عموما چه عبارات و لغاتی را جستجو می کنند ، مطابقت دهید. به طور مرتب محتوای سایت را به روز رسانی کنید.

از قرار دادن متنی که می خواهید در داخل تصویر شاخص گذاری شود، خودداری کنید. به عنوان مثال اگر مایلید نام یا آدرس شرکت شما ، شاخص گذاری شود ، مطمئن شوید که داخل لوگوی شرکت شما نمایش داده نمی شود.

 خوب ، پس مثل این می مونه که این تازه چند تا نکته ی ساده بود و مثل یه کوه یخی چندین برابرش زیر آبه! بلی

اما ترسی به دلتان راه ندهید، از بازاریابان موتورهای جستجو پیروی کنید!

در طی بیش از پانزده سال اخیر که موتورهای جستجو در این زمینه فعالیت می کنند، بازاریابان موتورهای جستجو روش هایی را برای استخراج اطلاعات در مورد چگونه رده بندی وب سایت ها ، کسب نموده اند. متخصصین سئو SEO و بازاریابان این زمینه از این اطلاعات بهره می برند تا به وب سایت هایشان و مشتری هایشان برای دست یابی به جایگاه بهتری در این رده بندی یاری دهند.

موتورهای جستجو به طور شگفت آوری از این فعالیت ها دور از چشم مردم حمایت می کنند تا از اطلاعات و توانایی های این متخصصین در بهبود الگوریتم های موتورهای جستجوشان بهره مند شوند. از رایج ترین این نشست ها می توان به Search Marketing Expo، Pubcon،Search Every Strategies Distilled و کنفرانس اختصاصی وب سایت Seomoz (Mozcon) اشاره کرد.

 
«حالا یک آژمایش کوچک»

بدون شک راهی قوی تر آزمایش یک وب مستر در شناسایی فنون و روش های جستجوی یک موتور جستجو وجود ندارد. این فرایند می تواند کسل کننده و گاهی اوقات آزار دهنده باشد.

1-وب سایتی با اسم کلیدی بی معنی ایجاد کنید مثال: (ishkabibbell.com)

2-صفحات مختلفی را در آن وب سایت ایجاد کرده که همه ی آنها یک اسم چرند/بی معنی «yoogewaglly» اشاره کنند.

3-کاربرد جابجایی منون ، فرمت، کاربرد لغات کلیدی ، ساختار لینک و .... را با یونیوم سازی حتی المکان تنها یک تفاوت خاص آزمایش کنید.

4-لینک ها را با استفاده از دامنه های شاخص گذاری شده و صفحات به درستی اسپادر شده بر روی دیگر دامنه ها اشاره کنید.

5-فعالیت های موتورهای جستجو و ررده بندی صفحات را ثبت کنید.

6-تغییرات کوچکی را نسبت به صفحات مشابه اهمال کنید تا از فاکتورهایی که باعث تغییرات در رده بندی صفحات می شود آگاهی کسب کنید.

7-نتایجی را که ظاهرا تأثیرگذار هستند را ثبت کرده و در دیگر دامنه ها امتحان کنید. در صورت یافتن نتایج مشابه از عبارات یا اصطلاحات دیگری استفاده کنید. در صورت یافتن تغییرات ، ممکن است شانس یافتن روشی که محقق یک موتور جستجو باشد را بیابید.

مثال یکی از آزمایش هایی که انجام دادیم.

در این آزمایش ، کار را با این فرضیه آغاز می کنیم که یک higher up link در کدهای یک صفحه وزن بیشتری را نسبت به lower down page دارد. ما این روش را با لینک های اسامی بی معنی دامنه به سه صفحه ی خارجی که همه ی آن ها هر یک حاوی یک لغت بی معنی بودند، ایجاد کردیم. پس از اسپایدر شدن صفحات توسط موتور جستجو ، فهمیدیم که صفحه ای که بالاترین لینک به آن در home page ارجاع شده از بالاترین رده بندی برخوردار است.


seocommunity

 

این مطلب را در گوگل محبوب کنید

 

{plusone lang=fa}

 

امتیاز کلی این مطلب (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند